תזונה

אוכל לחורף – שתי דרכים להתחמם

אוכל לחורף

הוא רומנטי ואפרורי, קריר ויפה – לחורף יש הרבה פנים. גם אם לא כולם נהנים ממנו או מחכים לבואו, כולנו מסכימים שאין כמו מאכלי חורף חמימים. מאכלי החורף שעליהם בחרנו לספר הפעם הם מרק בצל וכמובן גונדי – קציצות חומוס. הם מחממים את הבטן, מזכירים לנו טעמים נשכחים ובעיקר גורמים לחורף להיראות הרבה הרבה יותר טוב.

זכרונות ילדות בניחוח פרסי

אם עוד לא יצא לכם להתוודע אליו, כדאי שתעשו את זה במהרה. גונדי, או קציצות חומוס פרסיות, מעורר אצל מי שמכיר זכרונות וריח של ילדות. יש שיגידו שזה הריח של ארוחות משפחתיות גדולות וחגיגיות במיוחד. גונדי הן קציצות חומוס, שעשויות בצורת כדורים, ושוחות בתוך ציר של עוף עם כורכום, מה שמעניק לו את הצבע הכתום המוכר.

גונדי הוא מאכל שנחשב לאחת המנות המזוהות ביותר עם המטבח הפרסי. לקציצה העשויה חומוס יש טעם חזק של הל וניתן להכין יחד איתה אורז לבן או ירקות טריים וחריפים. בדומה לניחוח שמפיץ בהכנתו מרק בצל, כך גם לקציצות אלה ניחוח חזק ואהוב וטעם מלא בריאות.

איך מכינים?

כדי להכין גונדי כהלכתו, עליכם להצטייד בחצי קילו של חזה עוף טחון (כאשר גם הודו וגם בקר יעבדו, אך חזה עוף הוא המומלץ ביותר), שלוש כוסות קמח חומוס טחון דק, כפית גדושה של כמון, כף של כורכום, שישה עד שמונה גרגירי הל טחונים, שישה בצלים בינוניים טחונים דק, כף שטוחה של מלח, כפית פלפל שחור, חצי כוס מים וחצי כוס שמן.

על מנת להכין את ציר העוף יש צורך בחמש כנפי עוף וגרונות הודו, שני בצלים, ליטר מים, כוס גרגרי חומוס מושרים, צרור פטרוזיליה, שני בצלים, מלח וכף כורכום. לאחר שיצרנו את הקציצות נבשל אותן בתוך ציר העוף על אש קטנה במשך כ-45 דקות. את המנה נהוג להגיש כשלצידה אורז לבן וירקות טריים.

חזרה לילדות

בדומה להכנת גונדי, גם כאשר ניגש להכין מרק בצל, לא נוכל שלא להיזכר בטעמים המוכרים של הבית והילדות שלנו. נדמה שיש יותר מדרך אחת נכונה להכנה של מרק בצל (מה שנכון) ועדיין, כדי להכין את מרק הבצל המושלם יש כמה דגשים חשובים שרצוי מאוד שלא נפספס.

נתחיל בבצל עצמו. כדי להכין מרק בצל, עלינו להשתמש בבצל לבן, טרי וקשה. במידה והבצלים שבחרנו יהיו יבשים ולא טריים נקבל טעם לוואי. מעט שמן זית וחמאה חיוניים לטעמו של מרק זה וחשוב שלא לוותר עליהם. בדומה להכנת גונדי, גם כאן אפשר לעשות שימוש בכמה עצמות בשלב טיגון הבצל. חשוב לסייג ולהגיד שזו ממש לא חובה ותלוי בהעדפה שלכם. כך גם לגבי ציר המרק: הוא יכול להיות ציר עוף ממש כמו גונדי, אך הוא בהחלט יכול להיות עשוי מירקות או פשוט ממים.

 

 

Advertisement

Advertisement Small

ווידיאו

Accessibility