רפואה תוספי תזונה

אילו וויטמינים מומלץ לצרוך ולמה?

אילו וויטמינים מומלץ לצרוך ולמה

התזונאים ממליצים לנו על צריכת וויטמינים ואתיות לועזיות ממלאות את הדף. למה הכוונה בוויטמינים, ומה כל וויטמין מעניק לגופנו? איך ניתן להעניק לגוף יתרונות נוספים באמצעות פרוביוטיקה? מהם השותפים הנפלאים המסתתרים על הצלחת שלנו וכיצד אנו בונים את הגוף באמצעותם? הכל במאמר הבא

וויטמינים הם חומרים שהגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו ומחולקים לסוגים שונים המסומנים באות לועזית על פי המאפיינים הדומים להם. נסקור בקצרה את קבוצת ארבעת הוויטמינים הבולטים המומלצים לגופנו (מוויטמין A ועד ויטמין D), אותם ניתן להשיג באמצעות חשיפה מבוקרת לשמש, תוספי תזונה או מנות שונות ולבסוף נגלה גם את הדרך הטובה ביותר להשיג את הוויטמין מסוג K – המיוצר באמצעות פרוביוטיקה.

ויטמין A

וויטמין A זכה לאות הראשונה בזכות תפקידו החשוב עוד מהימים הראשונים שלנו ברחם. הוויטמין מסייע לבנייה של התאים השונים. בשמן דגים או בכבד עוף נמצא ריכוז גבוה של הוויטמין כמו גם בגזר עסיסי. ויטמין זה מסייע גם בשמירה על תקינות הראייה שלנו ולכן ממליצים לילדים בשלבי ההתפתחות השונים להרבות בשתיית מיץ גזר.

ויטמינים מסוג B

וויטמינים מסוג B נפוצים במאכלים רבים כאשר אנו מתמקדים במיוחד במקצתם. החל מויטמין 1B המסייע למערכת העצבים בגוף, 2B המסייע לחילוף החומרים ותנועת המימן ברחבי גופנו וכך גם וויטמין 6B המסייע לחילוף החומרים וחיוני במיוחד בחודשים הראשונים לחיינו. ויטמין 12B, הנמצא בבשר, בדגים ובביצים חיוני ליצירת המרכיב הבסיסי של דמנו המעביר את החמצן ברחבי הגוף – תאי הדם האדומים.

ויטמין C

ויטמין C הוא אחד מהמיוחצנים ביותר בשל הסברה כי הוא מסיע להתגבר על דלקות, אך תפקידו המרכזי מבוסס דווקא על יכולתו לייצר את רקמות העצם והסחוס בגוף. לצד ויטמין 12B גם לוויטמין C תפקיד משמעותי ביצור של תאי הדם האדומים. את הוויטמין הזה אנו מסוגלים לצרוך בקלות באמצעות אכילת פירות וירקות אדומים כמו עגבניות ותות שדה וכן בתזונה המשלבת פירות הדר.

ויטמין D

ויטמין D משמש לחיזוק העצמות שלנו. בשנים האחרונות הדעות נחלקות האם חשוב להיות חשופים לשמש המסייעת לגוף לייצר וויטמין זה או שעדיף לצרוך ויטמין D דווקא באמצעות נטילת תוספים ותזונה המשלבת שומן דגים, ביצים וכבד מבלי לשהות זמן ארוך מול קרני השמש המזיקות לגוף בדרכים אחרות.

מהי פרוביוטיקה?

פרוביוטיקה היא שימוש בחיידקים המסייעים לגוף. גם אם מעולם לא טעמתם יוגורט או מעדן עשיר בחיידקים אלה תגלו כי הם כבר נמצאים בגופנו וחיים בשלווה במעי הגס בעיקר. כאשר מערכת העיכול שלנו פועלת באופן טבעי היא זוכה לעזרה מ”פועלים” נוספים המסייעים לפרק את המזון ומסוגלים “לשלוף” ממנו וויטמין משמעותי בשם וויטמין K. כאשר אנו נוטלים אנטיביוטיקה בשל זיהום, אנו מאבדים פעמים רבות את האוכלוסייה הפעילה של החיידקים בגוף ומסוגלים לשחזרה באמצעות נטילת תכשירים המכילים את החיידקים המועילים לנו כל כך.

Advertisement

Advertisement Small

ווידיאו

Accessibility