Advertisement

Advertisement Small

ווידיאו

רפואה

דליפת שתן – מדוע היא מתרחשת וכיצד ניתן לטפל בה?

 

לפעמים אנו נבוכים מאד לדבר על תופעה נפוצה שמתרחשת לרוב בקרב נשים בגילאי 60 ומעלה (40% מהנשים) ויכולה להתחיל גם עשור או שניים לפני. מדובר בבריחה של כמות קטנה של שתן כתוצאה מסיבות מגוונות. במאמר זה נדון בהרחבה על הנושא והטיפולים המוצעים לטיפול בבעיה.

מהם הגורמים לדליפת שתן?

דליפת שתן מתרחשת כאשר המערכת הטבעית המאפשרת לשלוט בפעילותה של שלפוחית השתן אינה פועלת ב-100%. הדבר יכול להיות  קשור לתופעה זמנית כמו הריון ולידה או למחלות ארוכות טווח כמו פרקינסון, סכרת ואפילו דמנציה. גברים ונשים עם זיהום או מחלה בדרכי השתן עשויים לסבול מהתופעה אף הם. צריכת נוזלים גבוהה עשויה אף היא למלא את השלפוחית “העולה על גדותיה”, וכך מתרחשת דליפת שתן בלתי רצונית. מזונות מסויימים עשויים להגביר את הצורך לרוקן את השלפוחית ולכן עשויים להיות קשורים לדליפת שתן.

איזו אוכלוסייה סובלת מבריחת שתן בדרך כלל?

היות והגורמים לתופעה זו מגוונים וקשורים פעמים רבות להיריון ולידה, נשים רבות סובלות מבריחת שתן כבר בגיל צעיר יחסית החל מגיל 40. בנוסף גברים בגיל חמישים ומעלה עשויים לסבול אף הם מהתופעה. ככל שמתבגרים כך עולה השכיחות של התופעה בקרב אנשים בריאים. לוקים במחלות שונות עשויים לסבול מהתופעה הן כסימפטום של המחלה והן בשל נטילת תרופות המגבירות את הצורך במתן שתן.

מהם הטיפולים לדליפת שתן?

קיימים טיפולים שונים המסייעים להפחית בצורה משמעותית את הישנות המקרים של דליפת שתן. אם היא מתרחשת בשעות הלילה ישנו מתקן האוסף את טיפות השתן שהשתחררו מהגוף ללא רצונו של המטופל בזמן השינה. מתקן זה מכונה פרוטזה וגינלית והוא יכול להפחית את בריחת השתן הנובעת מלחץ. בנוסף, שינוי של התזונה והפחתה של כמות הנוזלים וכן כמות הקפה הנצרך יכולה להקל על התופעה.

לצד הטיפולים הללו ישנם גם טיפולים תרופתיים לבעיה ביניהם הזרקה של תרופות המעבות את קיר השופכה ומונעות בריחת של השתן וכן הזרקה של בוטוקס המרגיע את שרירי שלפוחית השתן. במקרים חמורים יותר יתכן ותזדקקו להתערבות כירורגית.

קיימים גם תרגילים שונים לחיזוק רצפת האגן שמסוגלים לפתור תופעות רבות שקשורות לגיל המעבר ובכללן גם מקרים של דליפת שתן. את התרגילים הללו ניתן ללמוד במסגרת שיעורי יוגה, שיעורי פילטיס, פעילות גופנית לגיל העמידה וכדומה. התרגילים הללו יכולים להפחית את התופעה, אך לא להפסיקה לחלוטין אם היא נגרמת בגלל תרופות או מחלה כלשהי.

לסיכום, בריחת שתן היא תופעה נפוצה ביותר ואין מה לחוש נבוכים כאשר היא מתרחשת. קיימים מספר סוגים של טיפול שיכולים לעזור החל משינויים בדפוסי האכילה, אימון גופני וכלה בטיפול רפואי וצריכת תרופות מתאימות. אם אתם סובלים מהתופעה מומלץ לגלות את הגורמים לה באמצעות שיחה עם הרופא המטפל שלכם ולשקול מהו הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

 

 

 

 

Accessibility