בריאות לנפש

חרדה חברתית ואפשרויות הטיפול

חרדה חברתית

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו שבמהלך השנים, חלה עלייה בכמות האנשים שנאלצים להתמודד עם חרדות חברתיות מסוגים שונים. הערכה היא שלאורך זמן לפחות 15 אחוז מהאוכלוסייה יצטרכו להתמודד עם חרדות חברתיות בדרכים שונות.

על מנת להבין כיצד מתמודדים עם חרדות חברתיות ואיזה טיפול מתאים לכל מטופל, יש להבין תחילה, מהי חרדה חברתית – חרדה זו מוגדרת כפחד מסוים מבני אדם, החל מפחד מפני המין השני, פחד להופיע בפני אנשים (פחד במה), פחד מביצוע פעולות פומביות, פחד מאינטראקציה חברתית ועוד. חלק מהאנשים הסובלים מחרדות חברתיות, סובלים למעשה ממספר פחדים ביחד, בעוד אחרים מתמודדים עם פחד ספציפי.

החרדות החברתיות מהן הם סובלים, מונעת מהם לבצע פעילויות מסוימות. הם נמנעים מלהגיע לסיטואציות ולבצע פעילויות שונות, על מנת שלא לחוות את אי הנעימות שהם עלולים לחוש כתוצאה מכך. מבחינתם, אם הם יבצעו את אותה פעולה, הם עלולים להיות מושא ללעג וביקורת, להיות מושפלים, להרגיש חלשים ועוד. בחלק מהמקרים, אין כך הדבר, כלומר הפחד אמיתי אך אין זה אומר שמה שהם חוששים שיקרה אכן יקרה. הפחד פשוט משתק אותם וגורם להם לחשוב מחשבות טורדניות שזו עלולה להיות התוצאה של המעשה שלהם. חרדות חברתיות נוצרות בדרך כלל מתוך תחושת חוסר ביטחון, תחושת אשמה, זרות וניכור, בדידות, וכן מתוך תחושה שלא פעם נוצרת על ידי גורם שני, תחושת של קטנות וכישלון.

הסימפטומים הבולטים

הסימפטומים של חרדות חברתיות, מזכירים סימפטומים של חרדות אחרות. החל מרעידות, בחילות, הקאות, הזעות וכלה במצבים הרבה יותר קיצוניים, למשל כניסה למצב של דיכאון, התמכרויות לסמים ואלכוהול, וכן רצון לפגוע בעצמם. כאן המקום להדגיש, שלא בכל מצב של חרדה חברתית מגיעים לסימפטומים שכאלה, הכל תלוי ברמה של החרדה ועד כמה מצליחים להתמודד איתה לאורך זמן. לא מעט אנשים שמופיעים מול במה, החל מאמנים, ספורטאים, פוליטיקאים ועוד, מתמודדים עם החרדה הזאת, דווקא באמצעות הופעה מאסיבית מול קהל ועם הזמן הם יוצרים לעצמם מנגנונים שמסוגלים להגן על עצמם מפניה.

כיצד ניתן להתמודד עם התופעה?

כפי שציינו, הדרך הייחודית להתמודד עם חרדות חברתיות, היא פשוט לעשות את כל מה שאנחנו מפחדים. לעמוד מול קהל, לשוחח עם אנשים, לגשת אל המין השני ולנסות לנהל איתו אינטראקציה חברתית. זה לא פשוט וקל, ובדרך כלל ישנו מחסום נפשי ופיזי שעלול למנוע זאת, אך ברגע שזה קורה ובהנחה ואין שום דבר משפיל או אחר בזה, הרי שפעמים הבאות יהיה קל יותר להתמודד עם הסיטואציה. דרכים אחרות להתמודד עם החרדה, היא באמצעות טיפול פסיכולוגי, כאשר הטיפול הבולט ביותר הוא טיפול התנהגותי קוגניטיבי. כמו כן ניתן להתמודד עם חרדות חברתיות באמצעות כדורים שונים, שמיועדים להרגיע את הגוף והנפש וכן כדורים לשיפור היכולות החברתיות. כדורים אלו ניתנת תחת מרשם על ידי רופא מטפל.

Advertisement

Advertisement Small

ווידיאו

Accessibility