בריאות לנפש ספורט

להיאחז במה שעושה לכם טוב – כיצד פיתוח תחביב מונע דיכאון?

תחביב בגיל מבוגר

פיתוח תחביב יכול לסלק דאגות ולעזור למניעת בעיות נפשיות ופיזיות

רכיבה על אופניים, סריגה, יוגה – לאנשים רבים יש תחביבים שונים, בהם הם אוהבים לעסוק בשעות הפנאי שלהם ולהעשיר את החיים בעזרתם. בתקופה שבה הקורונה אינה מאפשרת לחיות את השגרה כפי שהיא הייתה בעבר, דווקא ההיאחזות בקיים ובדברים הטובים שסובבים אתכם, יכול למנוע את השקיעה בדיכאון ולסייע לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף. מי שאין לו עדיין תחביב או שאינו יודע כיצד לשלב תחביב בזמן הפנוי שלו, כדאי שיקדיש לכך את הזמן.

מהו תחביב ומדוע חשוב למלא את שעות הפנאי בעיסוק כלשהוא?

לא מעט פעמים אפשר לשמוע אנשים שאיבדו דבר מה, כשהם מדברים על התקופה שלפני מה שקרה ואיך הדברים בחייהם היו מובנים מאליהם לפני כן, טרם איבדו את היכולת לעשות את מה שהם כל כך מורגלים בו. הקורונה היא דוגמה טובה לכך, כיוון שהיא שינתה באופן מהותי את האופן שבו כל האנשים מתנהגים ומתנהלים בחיי היום יום שלהם. גם רכיבה על קורקינט חשמלי או ריצה ברחוב, אותה נהגתם לבצע כמה פעמים בשבוע, כבר צריכה להתרחש בתנאים אחרים לגמרי לעומת העבר.

יש הרבה אנשים שהעדיפו לשים את ההרגלים הללו בצד ולהניח להם “עד יעבור זעם” וזה כמובן חבל, בעיקר כאשר מדובר בעיסוק בספורט. תחביב הוא הרבה מעבר למנהג כל שהוא שממלא את הזמן הפנוי, על אף שהצורך לעשות זאת הוא טבעי ואף מומלץ, בעיקר אצל מי שנוטים להיכנס למחשבות מיותרות ולעצבות, כאשר הם אינם עסוקים. תחביבים עשויים להיות דרך נהדרת לבריחה מהמציאות ומהאינטנסיביות של החיים: זהו הרגל שעושה טוב לגוף, לנשמה ולעיתים גם לשניהם יחד. גם סריגה עבור נשים מבוגרות, למשל, היא אופן ביטוי שמסייע מאוד במניעת שקיעה בדיכאון.

האם פיתוח תחביב הוא אפשרי גם בגיל מבוגר?

אחת מהקבוצות שסובלות יותר מכולם מהשלכות הקורונה, היא המבוגרים. אנשים בגילאי שישים ומעלה נחשבים לקבוצת סיכון של המחלה ומכאן שחלקם הגדול ממעט להשתתף בפעילויות חברתיות ופחות יוצא מהבית. עבור אנשים כאלה, פיתוח תחביב הוא בחזקת מציל חיים ממש וזהו אחד מהדברים שיכולים, ללא ספק, לסייע למבוגרים בפרט אך לאנשים בכלל – להתמודד עם מצבים כמו סגר וריחוק חברתי.

פיתוח של תחביבים חדשים דווקא בגיל המבוגר, עשוי להיות עוצמתי ומהיר יותר: כאשר גבר או אישה כבר אינם מטופלים בילדים קטנים, הם יצאו לפנסיה ואין להם דאגות מקצועיות – דווקא אז יכול להתחיל זמן הפריחה שלהם. ניצול הזמן הפנוי לטובת עיסוק בדברים מעניינים שעושים טוב על הלב, בין אם צומח מזה הרגל ספורטיבי חיוני ובין אם מדובר בעבודת אומנות, הוא לגיטימי ומבורך. תמיכה משפחתית מהסובבים ואולי אף סיוע בהבאת התחביב לשלב גבוה יותר – למשל, ארגון רכיבה משותפת על אופניים עם כל בני המשפחה – תגביר את תחושת ההנאה ואף תחזק את הרצון להמשיך ולעסוק בתחביב הזה גם בהמשך.

Advertisement

Advertisement Small

ווידיאו

Accessibility