בריאות לנפש

שיקום ובריאות הנפש למתמודדים עם מגבלות

בריאות הנפש

לא מעט מהסובבים אותנו סובלים ממגבלות כאלו ואחרות. המגבלות קיימות בקרב כל שכבות הגיל וסוגי האוכלוסייה. בימים טרופים אלו, שכולנו סגורים בבתים, אנשים בעלי מוגבלויות סובלים אף יותר. זאת מאחר ואינם תמיד יכולים להגיע למסגרות הרגילות שלהם, המשפחות לא מבקרות ונותנות תמיכה מספקת, או לפחות כזו שאליה היו רגילים קודם לכן. בעיקר הקשישים והאוכלוסייה המבוגרת שמפאת המגיפה מפחדים לצאת, לפגוש את ההנכדים והחברים ומוצאים את עצמם סגורים ימים ארוכים בבדידות וללא תעסוקה.

בדידות וחוסר תעסוקה משפיע על כולם, אך על בעלי מוגבלויות הדבר משפיע אף יותר ומצב בריאותם הנפשית מדרדר בכל יום שעובר ללא תמיכה ושיקום בריאות הנפש. לכן, חשוב מאוד להמשיך לקיים קשר בין אישי שנותן תמיכה, עידוד ואמונה באדם הסובל ממוגבלות ולעזור לו להמשיך ולקיים חיים עצמאיים ומלאי משמעות ברוב תחומי החיים תוך שמירה על סביבתו הטבעית עד כמה שניתן במסגרת המגבלות שנכפו עלינו בתקופה. ודווקא עכשיו כדאי להתייעץ עם חברת סיעוד לגבי ליווי ותמיכה נפשית ושיקומית עבור אלו הזקוקים לכך.

מהם הקשיים הנפוצים וכיצד אפשר להתמודד איתם?

חרדה

הקושי העיקרי, שחווים רבים בתקופה זו, היא החרדה. חשש מלהידבק במחלה או להדביק את הקרובים שלנו. על אחת כמה וכמה אם אותו אדם הינו מבוגר או נמצא בקבוצת סיכון כזו או אחרת. החרדה נובעת גם מחוסר היכולת להתפרנס וקשישים רבים הביעו חרדה וחשש על כך שאולי ילכו לעולמם לבד, מבלי שהתראו תקופה ארוכה עם ילדיהם ונכדיהם. החרדה באה לידי ביטוי במחשבות טורדניות שחוזרות על עצמן, וגם בתחושות גופניות כמו כאבי שרירים, דפיקות לב וקשיי נשימה ועוד. כיצד נוכל לסייע לבעלי מוגבלויות להפיג מעט את החרדה, הלא זה קשה גם לאדם שאינו סובל ממגבלות? ובכן, רצוי וכדאי לנהל אם האדם כמה שיותר שיחות בכל אמצעי שמתאפשר ואפילו ביקור מרחוק- שלום מהמרפסת ושיחה של כמה דקות מפיגה את המתחים והחרדות. לשלוח לו משחקים ופעילויות שהוא אוהב שיעסיקו אותו. לנסות לגרום לו להפחית צפייה בחדשות וצריכת תוכן ועדכונים שמגבירים את תחושת החרדה ולצפות יותר בתוכניות וסרטים קלילים שיעבירו את הזמן ויסיתו את המחשבות הטורדניות שמעלות את רף החרדה.

בדידות ודיכאון

בהמשך לחרדה, וככל שחולף הזמן. תחושת הייאוש גוברת עד למצב של דיכאון ממשי . היעדר הקשר האנושי, היעדר מגע, ועודף שעמום עלול להביא מצבי ייאוש ומחשבות אובדניות, למצב של חוסר כוח, דכאון שמוביל לירידה במצב הפיזיולוגי, שכמו גלגל אצל בעלי מוגבלויות וקשישים, מוריד מהעצמאות ומהיכולות הכלליות שהצליחו לבצע בכוחות עצמם ועכשיו כבר לא. הדבר רק מגביר את תחושת הדיכאון. במקרה כזה אסור לאבד זמן, זה כמו כדור שלג וחייבים לטפל ולספק סיוע שיקומי נפשי ופיזי לאדם הסובל מדיכאון. יש צורך בטיפול ממוקד ע”י אנשי מקצוע וחשוב לשתף אותם ולא להתעלם מהמצב.

Advertisement

Advertisement Small

ווידיאו

Accessibility