Advertisement

Advertisement Small

ווידיאו

תזונה

ההבדל בין תזונה נכונה לדיאטה

ירקות
ירקות

הרבה אנשים חושבים שתזונה נכונה תוביל לדיאטה ושאין באמת הבדל בין השניים, בפועל יש הבדל בולט בין תזונה נכונה המעודדת אכילה בריאה ומאוזנת לבין דיאטה אשר כרוכה במטרה של ירידה או עלייה במשקל. במאמר זה נסביר על ההבדלים בין תזונה נכונה לדיאטה, המשיכו לקרוא.

תזונה נכונה ודיאטה הם תהליכים בהם עושים שינוי בתפריט היומי ובאורח החיים אך למרות שהם נראים זהים יש בניהם הבדלים משמעותיים החל ממטרה שונה, פעילות שונה, תפריט שונה וכללים שונים. להלן מספר הבדלים בין תזונה נכונה לדיאטה:

  1. מטרות ויעדים שונים:
    הבדל בולט ומשמעותי בין השניים הוא המטרה הסופית שלשמה עושים דיאטה או עוברים לתזונה נכונה. המטרה בתזונה נכונה ומעבר לתפריט בריא יותר היא לחזק או לשפר את הגוף בעזרת הזנה נכונה, בריאה ומאוזנת של מאכלים המכילים ערכים תזונתיים התורמים לגופנו.
    כאשר עושים דיאטה, יש מטרה ברורה הרבה יותר, לעיתים כרוכה בעמידה ביעדים. המטרה בדיאטה יכולה להיות עלייה במשקל או ירידה במשקל, כאשר יש התעלמות מאלמנטים כגון הנאה, בחירה, שלווה וכדומה.
  2. כללים גמישים וחוקים נוקשים:
    אחד הדברים הבולטים בכל נושא הדיאטות והתזונה הנכונה הוא הנושא של כללים וחוקים. גם בדיאטה וגם בתזונה נכונה יש כללים שצריך לעמוד בהם אך ההבדל הוא בגמישות. תהליך של דיאטה נחשב לנוקשה, יש בו חוקים נוקשים שצריך לעמוד בהם, דיאטה היא שחור או לבן או שהתהליך מצליח ומגיעים לתוצאות טובות או שלא מצליחים ונכשלים. מעבר לתזונה נכונה נחשב לתהליך ידידותי יותר, תהליך גמיש עם מגוון פתרונות ואפשרויות המוצעות למטופל.
  3. אפשרות הבחירה:
    דבר נוסף השונה בין תזונה נכונה לבין דיאטה הוא הנושא של אפשרות הבחירה. דיאטה לא משאירה אפשרות של בחירה לאדם הטופל. תהליך הדיאטה הוא תהליך ברור שאחת המטרות בו היא להגיע לשליטה עצמית. אפשרות הבחירה מצומצמת מאד, היא מכתיבה מה לאכול, מתי לאכול ובאיזו כמות. תזונה נכונה שמה דגש על הזנה נכונה ושמירה על תפריט בריא אך במקביל ערים מאד למצבים פיזים כגון רעב, הנאה וכדומה.
  4. לבד או עם איש מקצוע:
    תהליך מעבר לתזונה נכונה הוא תהליך הניתן לעשות אותו באופן עצמאי בעזרת מקורות מידע, התייעצויות, מחקרים עצמאיים וכדומה אך מנגד, אנשים המתקשים ורוצים לעשות זאת בצורה מקצועית או נכונה יותר יכולים להיעזר באיש מקצוע המלווה בתהליך. בדיאטה הדבר הפוך, ללא איש מקצוע לא ניתן לעשות דיאטה, אין מקום לשיקול דעת. צריכים להיעזר במאמן אישי, דיאטנית וכדומה על מנת לרדת או לעלות במשקל בהתאם למטרות שהוצבו.

לסיכום

רבים מאתנו לשים לב להבדלים בין תזונה נכונה לדיאטה אך חשוב לזכור כי לשניהם יש מטרות שונות ותהליך עצמו שונה לחלוטין. נסו לשלב פעילות גופנית במהלך חיי היום יום שלכם, דבר היתרום לחיזוק הגוף ויסע בתהליך של מעבר לתזונה נכונה או דיאטה – בהצלחה.

Accessibility